Gebiedsontwikkeling Amstelstation-Amsteloever
Wij maken ons samen met onze medebewoners ernstig zorgen over de plannen die de gemeente voorheeft in het plangebied Amstelstation-Amsteloever.
Na meedenksessies in 2017 en denktankbijeenkomsten in 2019 merkten we dat de bijeenkomsten een wassen neus zijn. De ideeën waar bewoners mee komen worden vriendelijk genoteerd, maar er wordt vervolgens helemaal niets mee gedaan.
Dit alles noopte ons eens goed in de Principenota Amstelstation-Amsteloever van 14 maart 2017 te duiken, de basis voor alle plannen.
Hier kwamen verontrustende zaken naar voren:
1. Foutieve Berekening Bebouwingsdichtheid. 2. Macht in handen van Projectontwikkelaars
De bebouwingsdichtheid (FSI) van gemiddeld 1,3 zoals gepresenteerd in de Principenota aan de gemeenteraad klopt niet. Alle zeven appartementencomplexen en de drie hoogste torens van Amsterdam zijn niet in de dichtheidsberekeningen meegenomen. De FSI van deze gebouwen ligt tussen de 2,37 en 4,14.
Het Amstelstation met zijn lage bebouwingsdichtheid is wel meegenomen. Dit is een belangrijk gegeven want op basis van de relatief lage dichtheid is ons gebied door de gemeente aangewezen als uitbreidingsgebied; m.a.w. de basis van deze beslissing klopt niet.
Het scheelt voor de FSI natuurlijk wel als je een paar hoge torens en appartementencomplexen niet meeneemt in de berekeningen.
Dat zullen de opstellers van de nota natuurlijk niet voor niets hebben gedaan. Met de voor Amsterdam toch al extreem hoge bebouwingsdichtheid in ons gebied, kun je natuurlijk moeilijk motiveren dat het nóg hoger en dichter bebouwd moet worden.
De gemeente geeft de projectontwikkelaars VastInt en PEAK volledige grip op de toekomstige structuur van routes en pleinen zodat zij de vormgeving van hun complex daarop af kunnen stemmen. Het bruto vloeroppervlak van de Leeuwenburg zal ook verdubbelen. De “gedroomde” hoogbouw lijkt alleen op de financiële droom van de ontwikkelaars te slaan.
3.Verkeerschaos
De plannen houden tevens in dat Amstelboulevard met de bestemming Groen een autoweg wordt. De bewoners van de Omval worden geforceerd via deze weg hun woongebied te verlaten en op de Spaklerweg deel te nemen aan het drukke forensenverkeer van de kantoortorens en nieuwe woongebieden Amstel 1, 2 en 3.
Ook de geplande shared- space op het Amstelplein voor voetgangers, fietsers, scooters en auto’s zal een waar verkeersinfarct worden.
Samenvattend:
Het hele plan Amsteloever- Amstelstation houdt in:
- meer drukte,
- meer beton,
- minder groen en
- anonimiteit door de enorme hoge gebouwen
De appartementencomplexen aan de Omval worden door deze plannen een eiland tussen enorme betonblokken en hebben geen stille zijde meer.
Als bewoners van de Omval worden wij totaal niet serieus genomen en er wordt niet naar ons geluisterd. Wij willen gewoon rustig, prettig en gezond wonen en leven. Dat gaat niet lukken met de toekomstige plannen.
We willen dat er gekeken wordt naar hergebruik van de bestaande gebouwen en afgezien wordt van de extreem hoge nieuwbouw. De foutieve dichtheidsberekeningen in de Principenota leiden tot een opeenstapeling van verkeerde besluiten en hebben daardoor een negatieve invloed op ons gebied, op de bouwdichtheid, bouwhoogte, groenvoorziening, verkeer, stikstof, luchtverontreiniging, lawaai en windoverlast.
De gemeente geeft projectontwikkelaars volledig de vrije hand