Bijeenkomst HVA 8 oktober 2019
Dinsdag 8 oktober 2019 was er een bijeenkomst voor de bewoners in de HVA Leeuwenburg over de plannen van de gemeente betreffende het gebied Amstelstation-Amsteloever.
Mede door de oproep die het bewonersplatform had gedaan was de opkomst erg hoog. Heel goed dat het zo leeft bij de bewoners.
Tijdens de bijeenkomst werden de plannen van de gemeente in groepjes uiteengezet.
Een aantal zaken is ons tijdens deze bijeenkomst opgevallen en eisen onze aandacht:
- De bebouwingsdichtheid zoals gepresenteerd aan de gemeenteraad klopt niet. Het gebied bij de Omval is veel dichter bebouwd dan wordt voorgesteld, de Rembrandttoren, Mondriaantoren en Breitnertoren (Philips) zijn niet in de berekeningen meegenomen. Daarentegen is het Amstelstation wel meegenomen want dat heeft een lage bebouwingsdichtheid. Dit is belangrijk want op basis van de relatief lage dichtheid is ons gebied door de gemeente aangewezen als uitbreidingsgebied; m.a.w. de basis van deze beslissing klopt al niet.
- Een fietspad langs het spoor, hetgeen een goed idee is, kan (nog) niet worden uitgevoerd omdat de NS ruimte wil reserveren voor extra sporen; tenminste dat wordt gezegd. Echter als je de Principenota Amstelstation-Amsteloever leest dan lees je op pagina 20 dat die claim voor extra sporen inmiddels is vervallen.
- Het kruispunt bij de Berlagebrug wordt als groot probleem aangeduid en daarom mogen daar geen auto’s van de Omval meer komen. Inderdaad dit kan beter, maar de auto’s van de Omval zouden net zoals de auto’s van de Van Der Kunbuurt kunnen rijden door iets verder af te slaan. Echter het probleem van het kruispunt bij de Berlagebrug wordt in de plannen verplaatst naar het Amstelplein waar opeens wel fietsers, auto’s en vracht/bestelbussen door elkaar heen kunnen rijden.
Heb jij als bewoner nog andere zaken gezien of gehoord die aandacht nodig hebben, laat het ons dan weten via info@omvalaandeamstel.nl